Feedback geven en ontvangen: één pot nat?

Een collega vertelt u hoe u een situatie beter aanpakt. Uw leidinggevende tikt u op de vingers. Of een klant wijst u op een fout. Hoe verteert u feedback? Is geven en ontvangen voor u even vanzelfsprekend? Omgaan met kritiek is níét eenvoudig. U moet eerst en vooral leren luisteren: welke toon heeft de feedback? Hoe vraagt u om verduidelijking? Hoe reageert u het best? Wat kunt u leren van deze opmerking? Ga er niet van uit dat u de les gelezen wordt. Vaak is feedback net heel vriendelijk bedoeld.

Feedback geven en ontvangen: meer dan u denkt

U geeft zelf meer feedback dan u denkt. Maar niet al uw collega’s en klanten kunnen omgaan met kritiek. U hoeft een slecht bericht niet te omzwachtelen tot het klinkt als fantastisch nieuws, maar denk wel na over hoe u het brengt: wat is uw doel? Hoe geeft u oprecht positieve feedback? Hoe geeft u constructief negatieve feedback? Wat met emotionele reacties? In de opleiding ‘Feedback geven en ontvangen’ leert u alles over motiverende gespreksvoering.

Feedback geven en ontvangen: onder de knie in één dag

Met de theorie achter ‘omgaan met kritiek’ bent u niet veel. Dus de eendaagse opleiding ‘Feedback geven en ontvangen’ laat u meteen los op de praktijk, met cases uit uw eigen werkervaring. In kleine groepjes leert u:

  • uw communicatie- en luistervaardigheden aanscherpen.
  • de situatie waarin u feedback krijgt, inschatten.
  • verbale en non-verbale communicatie interpreteren en gebruiken.
  • motiverende gespreksvoering toepassen.
  • uw eigen stijl van feedback geven verbeteren.

Bestemd voor

Medewerkers die op een efficiënte en constructieve manier willen leren feedback geven en ontvangen in gesprekken met klanten, leveranciers, managers of andere medewerkers.

"

Een goede combinatie tussen theorie en praktijk, waarbij de docente voortdurend inspeelt op de concrete vragen en situaties waarmee de cursisten geconfronteerd worden.

"
Andrée Brouwers, adjunct van de directeur, VMSW Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen

Programma

1. Inleiding

  • Doelstellingen van deze training
  • Overlopen van uw eigen praktijksituaties
  • Rollenspelen: kader, organisatie en persoonlijke verwachtingen
  • Het belang van feedback: motiveren en ontwikkelen

2. Feedback geven

  • De voorbereiding
  • Feedbacktechnieken
  • Het feedbackgesprek
  • De follow-up
  • Valkuilen
  • Omgaan met weerstand en emotionele reacties
  • Rollenspelen op basis van eigen voorbeelden

3. Feedback krijgen

  • Tips en technieken
  • Valkuilen
  • Verduidelijken
  • Rollenspelen op basis van eigen voorbeelden

4. Toolbox voor een efficiënte en constructieve communicatie

  • Luistervaardigheden
  • Vragen stellen
  • Woordgebruik

Docent(en)

Vera Vanderlocht

Vera Vanderlocht is zelfstandig trainer en senior consultant bij Linkpower. Ze deed ervaring op in begeleiding van zowel individuen als teams bij hun persoonlijke ontwikkeling in leiderschap, (zelf)coaching, communicatie en emotionele intelligentie. Vera heeft al een groot aantal trainingsopdrachten vervuld bij grote en middelgrote organisaties, waaronder BNP Paribas Fortis, Siemens, Barco, .... Door haar constructieve en positieve aanpak motiveert ze mensen om hun ware potentieel te ontdekken, in hun zoektocht naar meer voldoening en een beter resultaat.

Praktische informatie

Prijs: 768 EUR (excl btw)

De opleidingen van Kluwer Opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 40% subsidie met KMO portefeuille. Meer info vindt u hier.

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Inschrijven