Uw bedrijf ontvangt regelmatig klachten? Mooi zo! Want het bewijst dat uw klanten zich betrokken voelen bij uw organisatie. Bovendien schept elke klacht kansen. Wanneer u juist reageert, bindt u de klant voor jaren aan uw bedrijf. Lokt de klant door positieve mond-tot-mondreclame ook nog andere klanten naar uw bedrijf, dan bent u helemaal in uw opzet geslaagd!

Leer daarom in deze training e-mails en brieven opstellen die uw klagende klanten ombuigen tot enthousiaste ambassadeurs van uw bedrijf.

Pluspunten

Hoe gaat uw bedrijf vandaag met klachten om? Stuurt u een standaardantwoord? Wat is de toon van uw e-mail of brief? Hoe voelt de klant zich daarbij?

Deze training vertrekt van uw eigen teksten. Zo steekt u er het meest van op. Stuur ons twee weken van tevoren zoveel mogelijk voorbeelden van binnengekomen klachten mét uw antwoord. Samen bekijken we wat goed is en wat beter kan. Zo herwerken we uw teksten tot wervende en onweerstaanbare modelteksten.

Uw resultaten

Na deze training zullen uw schriftelijke antwoorden op klachten voortaan de juiste reflex bevatten, waardoor:

  • uw klanten zich gewaardeerd voelen en vol lof zijn over uw bedrijf;
  • u de open communicatie met uw klanten stimuleert en u leert uit de informatie die ze u aanreiken;
  • u het imago van uw bedrijf ondersteunt en u de kwaliteit van uw producten en diensten verhoogt;
  • uw omzet stijgt: minder klanten haken af, tevreden klanten bestellen meer, nieuwe klanten voelen zich aangesproken.

Bestemd voor

  • medewerkers customerservices en callcenters
  • qualitymanagers
  • ombudsmannen
  • verantwoordelijken pr- en communicatie
  • managementassistants en (directie)secretaresses
"

Door op andere wijze de zaken te benaderen, kan heel wat worden bijgedragen aan het positieve imago van de organisatie. Ik hoop dat ik enkele suggesties kan formuleren voor gebruik in mijn organisatie.

"
Ina Geys, klachtenbeheerder, Ministerie v. Brussels Hoofdstedelijk Gewest
"

Zeer bruikbaar om een klantgerichte brief te sturen en de klant het gevoel te geven dan zijn klacht ernstig genomen wordt en zin heeft. Het geeft inzicht in hoe je van een klagende klant een trouwe bondgenoot maakt.

"
Patricia De Laet, customer service, Quick Restaurants
"

Niet alleen interessant wat het schrijven van brieven betreft, maar ook wat de strategie van klachten behandelen betreft.

"
Veronique Andries, consumer relations, Kraft Foods

Programma

  • Wat verwachten klagende klanten van uw organisatie?
  • Hoe buigt u een klacht om, ook als er niets aan te doen is?
  • Hoe reageert u wanneer blijkt dat de klant het niet bij het rechte eind heeft?
  • Wanneer biedt u een tegemoetkoming aan?
  • Hoe bouwt u uw antwoord op?
  • Wat vertelt u wel en wat niet?
  • Hoe maakt u van een ontevreden klant een enthousiaste ambassadeur van uw bedrijf?

Enkel incompany

Van deze opleiding zijn momenteel geen open sessies ingepland. Wij bieden ze wel incompany aan. Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats?
Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker.