Het elektronisch behandelen van overheidsopdrachten is vandaag brandend actueel. De overheid maakt er werk van en er zijn steeds meer toepassingen operationeel.

Sinds 1 januari 2013 is e-tendering verplicht binnen de diensten van de Vlaamse Overheid en de Vlaamse instellingen. Dat wil zeggen dat de kandidaatstellingen en de offertes bij overheidsopdrachten van de Vlaamse overheid enkel nog ingediend kunnen worden via het digitaal platform e-tendering.

  • Wat betekent dit voor u als overheid?
  • Kent u alle mogelijkheden in e-procurement?
  • Wilt u weten wat de toekomst brengt inzake e-procurement?

Na deze opleiding hebt u een klare kijk op de verschillende toepassingsmogelijkheden en weet u hoe u de verschillende e-tools moet gebruiken.

U gaat meteen zelf aan de slag!

Omdat dit een hands-on training is, vragen we om uw eigen laptop en e-ID-kaartlezer mee te brengen! Zo kunt u na de opleiding meteen zelf aan de slag.

Pluspunten

Kluwer Opleidingen is door de Federale Overheid geaccrediteerd om deze opleiding te geven. Uw docent volgde een training die georganiseerd werd door de Federale Overheid. Zij is uitstekend op de hoogte van de allerlaatste evoluties binnen de materie.

Bestemd voor

  • aankoopverantwoordelijken en medewerkers die betrokken zijn bij het aankoopproces van organisaties onderworpen aan de wetgeving overheidsopdrachten
  • medewerkers van aanbestedende overheden die moeten werken via het e-procurement-platform
  • juristen
  • advocaten

Programma

Het juridisch kader

e-Procurement

  • Toelichting bij de verschillende modules
  • De doelstellingen van e-Procurement
  • Wat hebt u nodig als bestuur: welke zijn de technische vereisten?

e-Notification

  • Verschillende types gebruikers: anoniem, bedrijf, aankoper (superuser, user & editor) en administrator
  • De functionaliteiten als gebruiker
  • Inloggen als aankoper
  • Beheer van organisaties
  • Beheer van gebruikers

De verschillende fasen van e-Notification

  • Publicatie van een opdracht
  • Opladen van documenten
  • Een wijzigingsbericht aanmaken
  • Wijzigingen aan het bestek
  • Het beheer van een beperkte procedure (selectie van kandidaten en online uitnodigen van geselecteerden).
  • Andere mogelijkheden: 'Freemarket' en 'archivering'

Eerste kennismaking met e-Tendering - Offertes/aanvragen tot deelneming elektronisch te openen

  • Verschillende types gebruikers: bedrijf, aankoper & administrator
  • Registreren als aankoper
  • Een dossier activeren

Veiligheid, privacy en elektronische handtekening

  • Vertrouwelijkheid en integriteit van de handel
  • Wat is een handtekening?
  • Wat is het principe van de elektronische handtekening?
  • Wat is de bewijskracht van de elektronische handtekening?

Elektronische ontvangst van de kandidaturen en offertes

  • Moet u een ontvangstbewijs verstrekken?
  • Wat te doen als u een inschrijving ontvangt nadat de inschrijvingstermijn verlopen is?
  • Wat moet u doen als de ingediende digitale offerte een virus bevat?

Opening van de offertes

  • Wat moet u doen om de offertes te openen?
  • Een PV van opening opmaken
  • Validatie van offertes

Diversen

  • Archivering
  • Onderhandelingsprocedure met bekendmaking
  • Een dossier rechtstreeks in e-Tendering creëren

Docent(en)

Anja Palmaerts

Anja Palmaerts' expertise ligt in het domein van de indirecte aankoop zowel in privésector als in de publieke sector, bv. Anja is geaccrediteerd als trainer e-Procurement (modules Federale overheid) (e-Notification, e-Tendering, e-Auction, e-Catalogue, e-Awarding). Zij introduceerde het e-Procurementsysteem van de FOD P&O, en begeleidde de implementatie zowel bij Digipolis als bij de Gemeenschappelijke Aankoopcentrale (GAC) van de Stad Antwerpen en het OCMW Gent.

Praktische informatie

Prijs: 425 EUR (excl btw)

De opleidingen van Kluwer Opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 40% subsidie met KMO portefeuille. Meer info vindt u hier.

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Inschrijven