• Bent u ook het overzicht kwijt op alle informatie die in uw organisatie voorhanden is?
  • Weet u waar u snel de laatste versie van dat belangrijke document kunt terugvinden? Zit dit misschien in de mailbox van een collega die net op vakantie is, of - erger - op zijn of haar laptop die mee is?
  • Ontstaan er her en der verschillende samenwerkingsplatformen zonder dat deze op mekaar zijn afgestemd?
  • Worden de huidige werkprocessen nog steeds ad hoc en vooral op een manuele manier afgehandeld?

Herkenbare vragen? Dan is uw organisatie klaar om de stap te zetten naar een digitale werkomgeving en om de verschillende informatiestromen, documenten en processen te digitaliseren.

Tijdens deze opleiding leert u in 2 dagen alle belangrijke aspecten van het digitaliseren van uw content en uw processen. Aan de hand van een praktijkcase ontdekt u hoe u de theorie kunt omzetten naar uw werkpraktijk. U leert content beter beheren en efficiënt te delen met collega's, klanten en andere stakeholders. U keert terug naar uw werkplek met een stappenplan om een Enterprise Content Management traject op te starten.

Pluspunten

Een opleiding met een duidelijke focus op het digitaliseren van informatie, documenten en werkprocessen. Onafhankelijk van bepaalde specifieke technische oplossingen worden de belangrijkste concepten toegelicht en uitgewerkt. Daarbij wordt continu de link gelegd met praktijkvoorbeelden en een case study die er voor zorgt dat de cursus concreet en direct toepasbaar is.

Dé opleiding dus voor iedereen die met content en informatie processen actief is/zal zijn en zijn of haar kennis hieromtrent een boost wil geven.

Uw resultaten

Na deze opleiding:

  • pakt u de verschillende content en digitalisatie uitdagingen binnen uw eigen of een andere organisatie met vertrouwen aan.
  • vertaalt u de aangereikte concepten en praktijkvoorbeelden concreet naar het digitaliseren van uw informatie, documenten en/of processen.
  • biedt u actief oplossingen aan voor de content noden en uitdagingen binnen uw eigen organisatie of deze van uw klanten.

Bestemd voor

Voor elke professional die de informatie, documenten en werkstromen binnen zijn of haar organisatie succesvol wil beheren en de overstap wil maken naar een efficiënte en digitale werkomgeving:

  • Leidinggevenden, afdelingsmanagers en bedrijfsadviseurs die beslissingen nemen i.v.m. de uitbouw van een bedrijfsbrede content management strategie of de keuze voor Enterprise Content Management tooling.
  • Projectmanagers en -medewerkers betrokken bij de invoering of uitrol van een bedrijfsbrede content management aanpak.
  • Elke professional betrokken bij of verantwoordelijk voor bepaalde content processen binnen zijn of haar organisatie en die deze wil stroomlijnen om zo de efficiëntie en samenwerking (intern en extern) te verbeteren.
  • Business, proces en functionele analisten.

Programma

Dag 1

A. Het digitaliseren van informatie, documenten en processen: wat is het?

U ontdekt de basisbegrippen en aspecten die van belang zijn bij het digitaliseren van uw content en processen. Aan de hand van het volledige content creatie, beheer en ontsluiting proces krijgt u inzicht in verschillende specifieke concepten, business drivers en technologieën. Deze worden aangevuld met concrete praktijkvoorbeelden zodat u de link kunt leggen met uw eigen specifieke context.

Hierbij wordt u ook geïntroduceerd in de concepten van een Enterprise (bedrijfsbrede) Content Management aanpak.

1. De business drivers achter het digitaliseren van content en processen

  • Samenwerken
  • Toegevoegde waarde
  • Kosten
  • Compliance/Continuity/Risk

2. Enterprise Content Management

  • Content
  • Content Management: what’s in a name?
  • Enterprise Content Management (ECM)

3. De content lifecycle

  • Content creatie
  • Content beheer
  • Content ontsluiting

4. Hoe ontstaat content in uw organisatie?

  • Bronnen van content
  • Content creatie: MS Office, Google docs, XML editors, Adobe, …
  • Capteren van content
  • Migratie (import)

5. Hoe wordt content bijgehouden, beveiligd, verwijderd?

  • Opslag
  • Conservatie, archivering
  • Veroudering: hardware, formaten, technologie
  • Beveiliging
  • Verwijderen van content: hoe gaat u hier mee om?

6. Waar werken samenwerken wordt: digitale werkplekken en processen!

  • Van waar de noodzaak?
  • Voordelen en aandachtspunten
  • Workflow
  • Uitdagingen

7. Hoe behoudt u het overzicht?

  • Metadata
  • Classificatie
  • Aanbevelingen

8. Hoe maakt u uw content snel en efficiënt vindbaar?

  • Wat is search?
  • Overzicht van verschillende zoek algoritmen: ‘het google effect’
  • Aanbevelingen om content vindbaar te maken

9. Hoe publiceert u content?

  • Intern / extern
  • Medium neutraal, multi-format / multi-channel delivery
  • Create once, publish everywhere

Dag 2

Aan de hand van een case study past u de opgedane kennis uit dag 1 concreet toe. Via een helder stappenplan en diverse tips en aanbevelingen leert u hoe u zelf aan de slag kunt gaan binnen uw eigen specifieke context.

1. “The content factory” – fictieve case study

  • Toelichting
  • Rollen toekennen (CEO, CIO, eindgebruiker, legal, HR, klant, …)

2. Voorbereiding: randvoorwaarden, stakeholders, business case en roadmap

  • Randvoorwaarden
  • High-level scope
  • Business case
  • Van AS IS naar TO BE (doel) -> de roadmap bepalen (de kaart)

3. Uitvoering: project aanpak en change management

  • Project aanpak
  • Denken (Design)
  • Doen (Implementatie)
  • Change Management

4. Duurzame resultaten waarborgen, governance, meten is weten (ROI)

  • Het beheer van content en werkstromen stopt niet na de oplevering van een project
  • Content governance model
  • Meten is weten: effectiviteit meten (ROI)

5. Best practices: tips en valkuilen

Docent(en)

Luc Van genechten

Luc Van genechten heeft jarenlange ervaring als bruggenbouwer tussen business en IT en dit in zowel grote als kleine ondernemingen waarbij hij als consultant diverse content management projecten mee gerealiseerd heeft. Zo is hij ook al enkele jaren actief als management lid bij Crius Group, een dienstenleverancier met meer dan 25 jaar ervaring op het vlak van content creatie, beheer en ontsluiting. Dankzij zijn enthousiasme en ervaring op het vlak van content processen en digitale werkomgevingen is hij de geknipte persoon om u wegwijs te maken in de wereld van Enterprise Content Management.

Praktische informatie

Prijs: 1 395 EUR (excl btw)

De opleidingen van Kluwer Opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 40% subsidie met KMO portefeuille. Meer info vindt u hier.

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Inschrijven