Eureka! U hebt een briljant idee. U weet hoe u een product spectaculair verbetert, sneller aan de man brengt of goedkoper produceert. Droomt u al van een promotie of van eeuwige roem? Blijf nog even met beide voeten op de grond. Want een goed idee is maar het halve werk. Eerst moet u het succesvol verkopen aan uw collega’s. Hoe u dat aanpakt? Door doeltreffend te leren pitchen.

Leren pitchen in theorie en praktijk

Het goede nieuws: iedereen kan leren pitchen. Om een idee te verkopen aan uw collega’s, management of andere belanghebbenden rekent u op een arsenaal van best practices en technieken. Die gebruikt u om een helder betoog op te zetten – van elevator pitch tot uitgebreide presentatie. U begrijpt waarom mensen zo vaak afwijzend reageren op nieuwe initiatieven. En hoe u die negatieve reacties ombuigt naar enthousiasme, medewerking en bereidheid tot actie.

Leren pitchen door alleen de theorie te verkennen? Ondenkbaar! Daarom past u die nieuwe kennis meteen toe op uw eigen praktische case. Zo gaat u vol vertrouwen terug naar uw werkplek – klaar om uw idee te verkopen aan uw collega’s!

Doelstellingen

U verlaat deze opleiding met een helder driestappenplan. Dat brengt u meteen in de praktijk wanneer u uw volgende idee moet verkopen aan uw collega’s, leidinggevenden of andere stakeholders.

1. Geef structuur aan uw idee.

Of het nu gaat om een uitdagend nieuw product, een revolutionaire strategie of een grensverleggende werkmethode … het maakt geen kans als het baadt in een flou artistique. Schep duidelijkheid. Wat zijn de voordelen van uw idee? Wat zijn de kosten? Wie is erbij betrokken? En van wie moet u het fiat krijgen? Hebt u dat allemaal netjes op een rij, dan volgt uw betoog vanzelf.

2. Vertel een sterk verhaal.

De kern van leren pitchen: een overtuigend betoog neerzetten. Geen goede spreker? Geen zorgen. Met onze technieken – zoals de zes checks van Chip en Dan Heath – eten uw toehoorders gewillig uit uw hand. U krijgt niet alleen tips voor presentaties van een half uur, maar ook voor overtuigende gesprekken van vijf minuten of elevatorpitches van één minuut.

3. Wees weerstand te snel af.

Elk nieuw idee op enthousiast applaus onthalen? Jammer, maar dat zit niet in de menselijke aard. Verandering stoot altijd op weerstand. En u staat sterker als u dat op voorhand beseft. Deze opleiding leert u hoe u tegenwerpingen voorspelt én effectief countert.

Bestemd voor

Leren pitchen is onmisbaar voor iedereen die zijn idee wil verkopen aan collega’s, leidinggevenden en stakeholders. Zoals:

  • Productmanagers
  • Projectmanagers
  • Marketingmedewerkers
  • Marketingmanagers
  • Business (development) managers
"

Een opleiding vol praktische details die helpt om een ideepitch voor te bereiden, op maat van het publiek en met een heldere structuur. De training biedt bovendien een mooie balans tussen luchtige stijl, inhoud, praktijk en theorie.

"
Kasper Vermote, Go-To-Market manager small business, Telenet
"

De docent loodste ons stap voor stap door de theorie en liet ons in parallel deze theoretische stappen toepassen in onze eigen praktische case. Op het einde stel je vast welk een enorme evolutie je zelf doorgemaakt hebt met jouw eigen case.

"
An Wertelaers, diensthoofd, FANC Federaal Agentschap Nucleaire Controle
"

De opleiding biedt een duidelijke structuur en opbouw van welke barrières er moeten overwonnen worden, welke persoonlijkheden er moeten benaderd worden en hoe, en welke basiselementen er moeten aanwezig zijn om een idee te kunnen verkopen.

"
Eddy Smessaert, productmanager, Niko

Programma

Leren pitchen in één dag

Waarom schieten we nieuwe ideeën zo snel af?

  • Voorbarige lancering
  • Voorstelling aan de verkeerde persoon
  • Soorten van weerstand

Hoe anticiperen op weerstand?

  • Instinctieve reacties begrijpen
  • Redenen voor weerstand doorzien
  • Proactief voorbereiden
  • Actieplan opmaken

Hoe een verhaal structureren?

  • Duidelijk in 1 minuut
  • Interessant in 5 minuten
  • Doordacht in een half uur

Hoe zorgen dat uw idee blijft hangen (6 checks van Chip en Dan Heath)?

  • Eenvoudig: kom tot de kern van de zaak.
  • Onverwacht: krijg de aandacht en houd die vast.
  • Concreet: vermijd abstracties.
  • Geloofwaardig: onderbouw uw idee.
  • Met gevoel: ráák mensen.
  • Met een verhaal: stimuleer de verbeeldingskracht.

Docent(en)

Dave Synaeve

Met zijn bedrijf Lector begeleidt Dave Synaeve organisaties en ondernemingen in hun creatieve proces. Dave heeft een ruime internationale ervaring als trainer voor o.a. Health Information Management, Propellor en JCI. Dave deed ervaring op in productontwikkeling bij Quadrat Medical Software (nu onderdeel van AGFA Healthcare). Hij breidde zijn kennis en ervaring nog verder uit bij Critical Care Company bij het opstarten van nieuwe markten in het buitenland.

Praktische informatie

Prijs: 749 EUR (excl btw)

De opleidingen van Kluwer Opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 40% subsidie met KMO portefeuille. Meer info vindt u hier.

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Inschrijven