”Conflicten kunnen inspirerend werken”

Dat is waar ..., maar het is ook gemakkelijk gezegd! U weet immers vanuit uw praktijk dat conflicten vooral een destructief effect hebben op de productiviteit en de werksfeer. Toch kunt u er iets aan doen!

  • Als u zelf bij een conflict betrokken bent, kunt u dankzij gepaste reacties bijdragen tot de oplossing van het conflict. U kunt er in elk geval voor zorgen dat u niet in een conflictspiraal terechtkomt.
  • Als leidinggevende (al dan niet in een hiërarchische positie) hanteert u specifieke methoden om conflicten tussen medewerkers bij te sturen.

Doelstellingen

Constructief omgaan met conflicten een makkie na deze opleiding? Dat kan helaas niemand beloven. Want élk conflict is anders. Wat garandeert de praktische opleiding conflicthantering u wél? U leert:

  • een conflict ‘bij de hoorns’ te pakken in plaats van het te mijden
  • een conflict juist te interpreteren
  • communicatieproblemen onder handen te nemen
  • te onderhandelen bij tegenstrijdige belangen
  • conflictinhoud: soorten, bronnen, vier conflictsferen
  • een conflict om te buigen naar een compromis

Bestemd voor

  • (Lijn)managers of diensthoofden die medewerkers (bege)leiden en daarbij soms met een conflict worden geconfronteerd.
  • (Staf)medewerkers
  • Personeelsverantwoordelijken die de conflictpreventie en/of conflicthantering in hun organisatie willen verbeteren.
"

Deze opleiding beantwoordt volledig aan mijn verwachtingen omdat ik bevestiging kreeg van een aantal inzichten die ik al had en omdat ik een pak nuttige tips heb meegekregen om mijn eigen tekortkomingen weg te werken. De trainer zorgt ervoor dat het interactief, aangenaam en leerrijk is. Ook weet hij het op zo'n manier over te brengen zodat het zeker blijft hangen.

"
Philippe Buyle, senior IT support coördinator, Telenet
"

Je kunt hier verschillende tools uit halen die je in je concrete situatie kan gebruiken, zonder dat het onnatuurlijk overkomt.

"
Bie De Keulenaer, adjunct van de directeur, VSAWSE Vlaamse Subsidieagentschap voor Werk & Sociale Economie
"

Een aanrader voor wie beter wil begrijpen wat mensen tot conflicten drijft, en praktisch aan de slag wil met een concrete situatie.

"
Marc Van Calster, masterplanner, Tessenderlo Chemie
"

Deze opleiding geeft u een betere kijk op hoe u in de toekomst naar conficten moet kijken, interpreteren en ermee omgaan.

"
Daisy Bogaert, veiligheid, Electrabel
"

Deze opleiding biedt u een breder denkkader, een leidraad of houvast bij de aanpak van conflicten en bij bemiddeling in conflicten.

"
Marie Clarysse, psychosociaal preventieadviseur, MSR-FAMEDI-SEPP

Programma

1. Algemeen kader

  • Wat zijn positieve en negatieve functies van conflicten?
  • Hoe noodzakelijk zijn conflicten in een constructieve omgeving?
  • Wanneer ervaart een individu een situatie als een conflict?
  • Conflicten hanteren of conflicten oplossen?

2. Een gestructureerd diagnosemodel voor conflicten in organisaties

  • Conflict-inhoud: soorten, bronnen, vier conflictsferen
  • Relaties tussen de partijen: tijd, taakafhankelijkheid, hiërarchie
  • Conflict-proces: van latente naar manifeste conflicten en alle tussenvormen, van conflicten vermijden tot conflicten forceren
  • Reguleringsmechanismen
  • De context van de organisatie

3. Assertieve communicatie als basis voor een constructieve aanpak

  • Communicatieschema
  • Communicatiehindernissen en -regels
  • Het belang van luisteren
  • Geschikte basishoudingen
  • Vijfstappenplan voor assertiviteit tijdens conflict-situaties

4. Conflict-preventie

  • Zeven regels voor het geven van feedback
  • Zeven regels voor het ontvangen van feedback

5. Diverse fases tijdens conflicthantering

Voorbereiding - uitvoering - opvolging

6. Vier interventiemogelijkheden door een 'derde partij'

  • Autoriteit
  • Arbitrage
  • Bemiddeling
  • Procesbegeleiding

7. Tien richtlijnen om conflicten met anderen in goede banen te leiden

Oefeningen, discussies, praktijkvoorbeelden en rollenspelen scherpen uw vaardigheid om conflicten constructief op te lossen, aan.

Docent(en)

Rudi Cranshoff

Rudi Cranshoff is senior trainer in management, persoonlijke en interpersoonlijke vaardigheden. Hij deed een rijke ervaring op in de internationale marketingafdeling (o.a. als Regional Training Manager Zuidoost-Azië) en de hrm-afdeling bij Janssen Pharmaceutica.

Praktische informatie

Prijs: 1 395 EUR (excl btw)

De opleidingen van Kluwer Opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 40% subsidie met KMO portefeuille. Meer info vindt u hier.

Documentatie:

Iedere deelnemer ontvangt een handige werkmap en het werkboek 'Stijlen van conflicthantering'.

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Inschrijven