Vlotte communicatie. Daarmee staat of valt de werkrelatie tussen u, als leidinggevende, en uw medewerker. Maar eenvoudig is het niet.

Welke boodschap u ook brengt, uw communicatiestijl bepaalt grotendeels hoe uw medewerker erop reageert. Bent u zich voldoende bewust van uw eigen aanpak? Van de impact op uw medewerkers? En hoe gaat u om met weerstand, kritiek en emoties?

Pertinente vragen! Want u komt terecht in heel uiteenlopende situaties: informele babbels, evaluatiemomenten, slechtnieuwsgesprekken. Zeker in dat laatste geval moet u stevig in uw schoenen staan. De communicatietraining voor leidinggevende functies zorgt daarvoor.

De opleiding vertrekt vanuit uw eigen gewoontes. Ze geeft u vervolgens de methodes en inzichten om bewuster en overtuigender te communiceren. En om lastige boodschappen te brengen met tact en de juiste toon.

Pluspunten

Actief luisteren is belangrijk voor geslaagde communicatie. Maar vergis u niet: de communicatietraining voor leidinggevenden is geen hoorcollege. Wel een interactieve praktische tweedaagse.

U krijgt voeling met uw communicatiestijl en die van anderen. En leert uw boodschappen daarop afstemmen. De feedback van uw trainer en medecursisten biedt u inzicht in uw sterktes en werkpunten.

Tijdens rollenspelen en intensieve oefeningen scherpt u uw vaardigheden aan voor:

  • Functionerings- en evaluatiegesprekken
  • Beoordelings- en coachinggespreken
  • Werkoverleg en feedbackgesprekken

En u gaat aan de slag met cases die u zelf aanbrengt – een relevantere oefening bestaat niet. Zo ervaart u onmiddellijk de toegevoegde waarde van deze communicatietraining voor leidinggevenden.

Uw resultaten

Uitkomst van deze communicatietraining? U staat sterker als leidinggevende en behaalt sneller resultaat. Want u wisselt vlotter van gedachten met uw medewerkers.

Na de training neemt u deze vaardigheden mee naar kantoor:

  • Gesprek doeltreffend voorbereiden
  • Constructief feedback geven
  • Actief luisteren naar uw medewerker
  • Vragen stellen met focus op coaching
  • Boodschap achter de boodschap detecteren
  • Non-verbale communicatie bewust gebruiken
  • Moeilijke gesprekken tot een goed einde brengen
  • Kader scheppen voor regels en afspraken
  • Medewerkers beter motiveren, waardoor ze meer renderen
  • Omgaan met tegenwerpingen, kritiek en emoties

Bestemd voor

U wilt groeien als leidinggevende? U voert geregeld persoonlijke gesprekken met medewerkers en ziet het belang van een goede relatie? Deze communicatietraining is u op het lijf geschreven.

We verwelkomen vooral:

  • Managers en directeurs
  • Teamleiders en afdelingsverantwoordelijken
"

De inhoud en de aanpak van opleiding waren verrassend goed. De trainster heeft duidelijk een zeer brede expertise op het vlak van communicatie en weet deze te combineren met haar creatief talent.

"
Sofie Witdouck, Risk Officer Strategie Underwriting, ING Life Belgium
"

De theorie wordt aan de hand van voorbeelden en rollenspelen naar de praktijk vertaald. De groep bestond uit personen van verschillende bedrijven, elk met hun eigen kader en problemen: dit was verrijkend.

"
Ann Boodts, verantwoordelijke, Record Bank
"

Een frisse kijk op communicatie met verhelderende inzichten gestoeld op nuttige theoretische modellen: een echte eye-opener!

"
Christophe Vandierendonck, manager, Unicontrol Commodity
"

Zeer interactieve opleiding, goed onderbouwd, onmiddellijk in praktijk toepasbaar, niet theoretisch! Deze opleiding heeft me enorm veel geleerd. Mijn verwachting was dat ik mijn communicatie zou verbeteren doch ik heb eerder geleerd te communiceren. Niet alleen heb ik nu veel meer inzicht in het mechanisme van communicatie, ik ben ook mezelf tegengekomen. Een aanrader voor iedereen!

"
Dirk Van den Berg, finance manager, Lima
"

Een 'must do' voor iedere manager die begrepen heeft dat communicatie een zeer belangrijke peiler is voor zijn/haar groei als leider. De opleiding heeft mij enkele nieuwe benaderingen meegebracht. De praktische aanpak en begeleiding/feedback van Vera heeft geholpen om toepasbaarheid duidelijk te maken, alsook een aantal valkuilen te identificeren.

"
Rudi Cuypers, Service & Operations Director, LXE Belgium

Programma

De tweedaagse communicatietraining voor leidinggevenden gaat geen enkel aspect uit de weg:

1. De subjectieve ervaring in communicatie

  • Uw ‘waarheid’ tegenover de ‘waarheid’ van anderen
  • Actief luisteren: uw waarheid leren ‘parkeren’

2. Constructieve communicatie: voorwaarden

  • Helder kader uitzetten
  • Rapport maken en behouden

3. Feedback geven & krijgen

  • Feedback geven over taken
  • Feedback geven over attitudes

4. Omgaan met weerstand

  • Omgaan met protest, bezwaren, …

5. Communicatie-vooronderstellingen

6. Gespreksstructuur

  • Starten met een helder doel
  • Ontdekken wat de ander motiveert
  • Obstakels opsporen en oplossingen zoeken

7. Communicatiestijlen

  • Vier stijlen, elk met hun kwaliteiten, valkuilen en uitdagingen
  • Bepalen welke stijl uw voorkeur geniet
  • Overwegen hoe u de ander beter tegemoetkomt

Docent(en)

Vera Vanderlocht

Vera Vanderlocht is trainer-consultant bij Linkpower. Ze begeleidt zowel individuen als teams bij hun persoonlijke ontwikkeling op het gebied van ondermeer leiderschap, (zelf)coaching, communicatie en emotionele intelligentie. Kenmerkend is haar constructieve en positieve aanpak, waardoor ze elke deelnemer motiveert het beste uit zichzelf en de training te halen.

Praktische informatie

Prijs: 1 395 EUR (excl btw)

De opleidingen van Kluwer Opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 40% subsidie met KMO portefeuille. Meer info vindt u hier.

Deze opleiding scoort:

8,4/10

Score docent(en):

9/10

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Inschrijven