Slaagt uw team, afdeling of bedrijf er niet om zijn doelstellingen te bereiken? Ook al doet iedereen daarvoor zijn uiterste best? Dan ontbreekt het u wellicht aan een heldere strategie. Want alleen met een strategisch plan bundelt u alle inspanningen voor een gezamenlijk objectief.

Om een duurzame strategie te ontwikkelen, volgt u een nauwgezette methode met onder meer deze stappen:

  • U verzamelt en structureert de nodige informatie.
  • U past modellen en analyses toe.
  • U stemt uw strategisch plan af op overkoepelende strategieën.
  • U bereidt de implementatie grondig voor.

Die methode vereist specifieke vaardigheden, zoals relevante gegevens verzamelen en strategisch nadenken, analyses uitvoeren en gefundeerde keuzes maken, implementatieplannen en meetinstrumenten toepassen. Deze opleiding brengt u die allemaal bij. Net zoals cruciale managementvaardigheden zoals leiderschap en teamwork, communicatie en changemanagement.

U maakt zo kennis met een waaier van werkmethoden en modellen. Die past u meteen toe op concrete casestudy’s en groepsopdrachten. Door te luisteren naar de positieve ervaringen van uw medecursisten (Appreciative Enquiry), verzamelt u een schat aan best practices.

Doelstellingen

Strategie ontwikkelen in theorie en praktijk

Door uw strategie vanuit de praktijk te ontwikkelen, leert u het best wat een strategisch plan inhoudt. Kortom: dit is een interactieve workshop. Uw docent heeft ruime ervaring met strategie in het internationale bedrijfsleven. Hij stoffeert de strategische modellen en concepten met concrete voorbeelden en best practices.

Na de eerste opleidingsdag schotelen we u een opdracht voor die aansluit bij uw dagelijkse praktijk. Daardoor oefent u op dag twee meteen uw nieuwe vaardigheden. En profiteert u van de expertise van de docent en de feedback van uw medecursisten.

Uw resultaten

U verlaat deze opleiding met een toolbox vol werkmodellen en stappenplannen. Daaruit put u naar believen om in uw eigen organisatie:

  • Succesvolle strategieën te ontwikkelen
  • Een strategisch plan te implementeren
  • Langetermijnstrategieën succesvol te verankeren

Kortom: u gaat meteen aan de slag met uw strategische uitdaging.

Bestemd voor

Deze opleiding is bedoeld voor iedere professional die strategische en tactische keuzes moet maken én die met succes wil realiseren. Zoals:

  • Zaakvoerders
  • Ondernemers
  • Beslissingsnemers
  • Afdelingsverantwoordelijken
  • Businessunitmanagers
  • Leidinggevenden
  • Stafmedewerkers
  • Business development-managers
  • Projectmanagers
"

Sterke praktijk en theoretische kennis van Eddy, boeiend uiteengezet. Duidelijke opbouw van de cursus. Deze opleiding draagt bij om onderscheid te kunnen maken tussen tactische doelstellingen en strategische doelstellingen. Ze bieden me ook een framework om deze ook beter uit te werken en te reflecteren naar het groter geheel.

"
Inez Feyen, back office manager, Wolters Kluwer Belgium
"

Zeer beknopte opleiding in 2 dagen. Ik ben onder de indruk van de ervaring en openheid van dhr. Weemaes. Zijn stijl is om iedereen met elk woord in te nemen en niet los te laten tot de cursus gedaan is. Dhr. Weemaes was in elk opzicht erg professioneel en toegankelijk voor alle soorten vragen of overleg waarvoor dank! Belangrijk is ook dat wij enkele tips naar tools hebben meegekregen die wij verder kunnen opzoeken (vb ishikawa problem solving tool) en ook tips naar lectuur om verder onze inzichten te verdiepen in bepaalde topics of theoriën.

"
Alena Kristofova, procurement manager, Algist Bruggeman
"

De cursus wordt gegeven door iemand met veel praktijkervaring waardoor alles gestaafd kan worden met voorbeelden. Bovendien was de cursus praktijkgericht en dadelijk toepasbaar in mijn dagelijkse taken. De ervaringen en vragen van andere cursisten zijn hierbij ook heel leerrijk.

"
Peter Kerner, account manager BeLux, Argon Medical Devices
"

De opleiding was volledig. Er werd een goed evenwicht bewaard tussen de theorie en voorbeelden uit de praktijk. De docent kan duidelijk beroep doen op een rijke ervaring, wat zeer verrijkend was voor niet alleen de cursus zelf, maar ook voor het ondersteunen van de debatten.

"
Goedele Moons, beleidsadviseur hr, Federale Politie
"

Voor al wie een strategie wil/moet bedenken en daar geen achtergrondkennis van heeft of niet weet hoe daaraan te beginnen, is dit een snelle en uitstekende opleiding.

"
Jonas Boets, stationmanager VTMKzoom, VMMa Vlaamse Media Maatschappij

Programma

In twee dagen een onderscheidende strategie leren ontwikkelen

MODULE 1: FUNDAMENTEN

  • Wortels en belang van strategie vanuit de praktijk
  • Soorten, niveaus en dimensies (Minzberg)
  • Strategische levenscyclus
  • Eigenschappen van een goede strategie
  • Het geheim van topstrategen
  • Operationeel, tactisch en strategisch plan
  • Een winnende visie en missie in lijn met de waarden van uw bedrijf

MODULE 2: ANALYSE EN KEUZES

Externe analyse

  • Omgevingsfactoren: DEPEST-model
  • Marktfactoren
  • Concurrentiefactoren: Porter

Interne analyse

  • Organisatie: structuur, processen, competenties, cultuur en waarden
  • Marketing: portfolioanalyse

Strategische modellen

  • SWOT-model en SWOT-matrix
  • Porter, Ansoff, Treacy en Wiersema
  • Hulpmiddelen voor keuzes op vlak van waarden, cultuur, duurzaamheid, sociale verantwoordelijkheid,...

MODULE 3: TACTISCHE VERTALING

  • Doelstellingen die leiden tot succes: SMART/SPORT/AMORE/MAGIE
  • Van doelstellingen naar actieplannen en scenario’s
  • Van bedrijfsplannen naar afdelings- of functionele strategieën
  • Prestatie- en meetindicatoren: Kaplan/Norton, balanced scorecard, 3 P’s
  • Bestendigen van de strategische methode

MODULE 4: IMPLEMENTATIE EN INTEGRATIE

  • Succesvol veranderen: invloedstijlen en achtfasenplan (Kotter)
  • Implementeren
  • Meten en bijsturen: PDCA – Deming
  • Integratie van continue strategisch planning in managementmodel (EFQM)
  • Strategie ontwikkelen: uitdagingen, tendensen en nieuwste gedachtestromen

Docent(en)

Eddy Weemaes

Eddy Weemaes, zaakvoerder van Horios, had 22 jaar een internationale loopbaan in een van de grootste petrochemische bedrijven ter wereld. Hij had er de leiding over nationale, Europese en wereldwijde operationele en serviceactiviteiten. De helft daarvan was buiten België met onder andere Londen en Singapore als standplaats. Hij is nu zelfstandig coach/consultant/trainer en zijn passie is het menselijke potentieel (als leider, als individu en als team) te maximaliseren en harmonie te vinden tussen talenten, vaardigheden, persoonlijkheid, ambitie en externe uitdagingen.

Praktische informatie

Prijs: 1 430 EUR (excl btw)

De opleidingen van Kluwer Opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 40% subsidie met KMO portefeuille. Meer info vindt u hier.

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Inschrijven