Hoe zou de toekomst er voor uw product, bedrijf of sector kunnen uitzien over een paar jaar? Met welke trends moet u rekening houden? En hoe zet u de strategische lijnen uit voor uw business, product of dienst als de toekomst onzeker is?

Toekomstdenken en scenarioplanning zijn de strategische tools die u helpen om een onzekere toekomst te managen en uw product, sector of bedrijf futureproof te maken.

Ze stellen u in staat om zelf trendwatcher-innovator te worden en voor uw bedrijf, product of sector een mogelijke toekomst voor te stellen en onzekerheden om te zetten naar innovatie, een beter beleid en strategische plannen.

In deze training gaan we aan de slag met de principes van scenarioplanning en toekomstdenken:

  • U krijgt inzicht in de scenariomethode en leert denken in toekomstbeelden, systemen en alternatieve oplossingen.
  • U krijgt inzage in trendontwikkelingen.
  • U leert zelf een toekomstscenario bouwen voor uw product, bedrijf, instelling of sector.
  • U ontwikkelt de vaardigheid om gecreëerde toekomstscenario's toe te passen als planningstool of innovatie-instrument.
  • U bent in staat om het huidige beleid of strategie te toetsen aan mogelijke toekomstscenario's.

Pluspunten

Door de combinatie van een theoretische onderbouw en praktische oefeningen maakt u zich de methodologie snel eigen. Hierdoor bent u beter voorbereid om een toekomstgerichte strategie uit te werken, te anticiperen op toekomstscenario's en invulling te geven aan 'wat als...' vragen.

Uw resultaten

Na deze tweedaagse bent u in staat om:

  • een toekomstscenario te bouwen voor uw product, bedrijf/instelling of sector waarmee u kan innoveren, plannen, leren of evalueren.
  • een methodiek voor toekomstdenken toe te passen wanneer onzekerheden zich voordoen in uw professionele context.

Bestemd voor

  • CEO, zaakvoerders, bedrijfsleiders
  • managers binnen Marketing, Communicatie, Innovatie, Business Development, Sales, hr
  • product developers
  • beleidsverantwoordelijken binnen overheden, beroepsorganisaties, federaties en non-profit-instellingen

Programma

Dag 1

1. Scenarioplanning en -denken

  • Inleiding en begripsbepaling scenarioplanning
  • Historisch bepalende toekomstscenario’s: een kort overzicht
  • Waarvoor gebruiken bedrijven en organisaties scenario’s?
  • Algemene principes van scenariodenken

2. Het dominante denken in vraag gesteld

  • Denken in toekomstbeelden voor uw bedrijf, organisatie/product of dienst
  • Denken in systemen
  • Denken in onzekerheden
  • Denken in alternatieven
  • Denken in verhalen

3. De 7 stappen van een scenariotraject: voorbereiding van het toekomstscenario en individuele opdracht

Dag 2

1. Round-up dag 1

2. Workshop (combinatie van theoretische onderbouw, individuele begeleiding en groepsfeedback)

  • Oriënteren: hoe stelt u de juiste scenariovraag?
  • Verkenning van omgevingsfactoren & trends
  • Kernonzekerheden bepalen
  • Scenario’s bouwen
  • Scenario’s gebruiken & evalueren

Docent(en)

cr-00115803

Bert van Thilborgh

Bert van Thilborgh is CEO van Future Proved, een trendwatching- en innovatiebureau. Hij heeft jarenlange ervaring opgebouwd als marketing- en communicatiespecialist en is al jaren gepassioneerd door huidige trends, de toekomst en innovatie. Hij hielp al verscheidene bedrijven en organisaties, zoals Barry Callebaut, SBS, Belgacom, etc. via scenarioplanning en toekomstdenken. Energiek, enthousiast, creatief en gelouterd kenmerken de persoonlijkheid van de docent. Met een sterk methodologische aanpak brengt hij structuur en koppelt hij theorie aan praktische interactieve oefeningen.

Praktische informatie

Prijs: 1 430 EUR (excl btw)

De opleidingen van Kluwer Opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 40% subsidie met KMO portefeuille. Meer info vindt u hier.

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Inschrijven