No data, no business

De organisatie van de toekomst is gebouwd op data. Data die allerhande processen genereren: in productie, marketing, sales, klantgericht werken. Data management is daarom essentieel voor ondernemingen om succesvol te zijn in het digitale tijdperk.

Maar hoe ga je als organisatie om met data? Welke data moet je verzamelen? Hoe zet je data intelligent in om maximale waarde te creëren voor je bedrijf én je klanten. Hoe vermijd je te verzanden in data overload? En hoe bescherm je je data?

Om een antwoord te vinden op deze en vele andere data-gerelateerde vragen is een duidelijke en onderbouwde datastrategie noodzakelijk.

Data: belangrijk onderdeel van uw bedrijfsvermogen

Een goede datastrategie helpt om je bedrijf performant te laten functioneren. Want zonder kwantitatief en kwalitatief zuivere data kan je de technologie niet inzetten die nodig is om als bedrijf impact te realiseren.

Zonder data, geen waarde-creatie. De huidige business modellen voor waarde-creatie staan zwaar onder druk. Zonder datastrategie evolueren organisaties naar een situatie waarin waarde-creatie onmogelijk wordt.

Enkele voorbeelden:

  • Wat kan een digitale marketeer doen zonder data?
  • Wat weet een customer experience manager over de experience van zijn klanten zonder data?
  • Wat weten operations managers over het verloop van hun processen zonder data?

Het antwoord: niets.

Uw resultaten

Deze opleiding stelt managers in staat om:

  • kennis en inzicht te krijgen in de verschillende bouwstenen van een datastrategie.
  • vertrouwd te worden met essentiële begrippen zoals data management, proces mining, predictive data, data governance, ...
  • up-to-date te zijn met de recente wettelijke verplichtingen rond dataprivacy (GDPR), data protection (DPO) en security.
  • te weten waar hun afdeling of organisatie staat dankzij een mini-assessment (als warm-up vóór de workshop).
  • een concreet actieplan uit te werken obv de outcome van het mini -assessment.

Bestemd voor

Deze opleiding richt zich naar managers die:

  • met data de toekomst van hun bedrijf zeker willen stellen,
  • een beter inzicht willen krijgen in het jargon, de rol en impact van data in een organisatie,
  • de verantwoordelijkheid hebben – vanuit business of IT-kant - om een datastrategie te ontwikkelen en te implementeren.

Programma

A. Datastrategie: workshop

  • Point of no return: onze huidige samenleving en hoe deze is veranderd
  • Met welke problemen hebben we te kampen?
  • Wat is data en wat zijn de verschillende soorten?
  • Goede beslissingen, processen en opportuniteiten
  • De link en samenhang tussen een datastrategie en een business strategie
  • Wat is een datastrategie en wat is het zeker niet?
  • Wat is 'Data literacy'?
  • Data warehouse of data lake?
  • Waarom heb je een datastrategie nodig?
  • Wanneer best starten?
  • Bewustwording en leiderschap
  • Stappen naar een data-driven organisatie en acties
  • De bouwstenen van een datastrategie
  • Kennismaking met Customer Journey Analytics en Data Visualisatie
  • Data Management, Security & Privacy
  • Valkuilen en checklist voor het starten van een goede datastrategie

B. Reality check: inschatting van waar je bedrijf of departement nu staat

C. Actieplan: opmaak van een actieplan met concrete stappen wat in jouw bedrijf nodig is rond datastrategie

D. Praktijkoefeningen: data als onderdeel van je business- en datastrategie

Docent(en)

cr-01845392

Hans Verstraeten

Hans Verstraeten spreekt zowel de taal van Business als van IT. Zijn werk gaat over het creëren van een gedeelde visie op data- en technologiegebruik, het selecteren van technologieën, het volgen van de technische implementatie ervan. Hans beheert "The Design Factory" en "Data Station" bij Noludits. Hij is voornamelijk bezig met het raadplegen en ontwerpen van Digital Revenue Engines en heeft een fascinatie voor nieuwe technieken.

Praktische informatie

Prijs: 1 395 EUR (excl btw)

De opleidingen van Kluwer Opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 40% subsidie met KMO portefeuille. Meer info vindt u hier.

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Inschrijven