Do’s-and-don'ts voor een efficiënt intranet

Haalt uw bedrijf alles uit het intranet?

Een goed intranet opzetten en onderhouden is een hele uitdaging. Deze opleiding geeft niet-technische medewerkers de kennis die ze nodig hebben om een actieve rol te spelen in het uitwerken van een goed, gebruiksgericht intranet.

Het intranet als werkinstrument

In veel bedrijven is het intranet een soort bedrijfskrant. Een site met veel verschillende soorten informatie, maar vooral veel oninteressante, nutteloze informatie. De meeste intranetpagina’s worden dan ook nooit gelezen.

Een intranet moet er in de eerste plaats voor zorgen dat werknemers zo snel mogelijk de informatie vinden die ze nodig hebben om hun werk uit te voeren.

Een goed intranet is veel meer dan een communicatie-instrument. Het is een werkinstrument.

Programma

Deel 1: Basisstappen voor een goed intranet

Stap 1: Gebruikersonderzoek

Wat willen de medewerkers?

Wat vinden ze goed en niet goed?

Hoe kan het intranet hen echt helpen?

Wat moet er op het intranet staan en wat niet?

Stap 2: Informatiearchitectuur

Methodes en tips om een navigatie en structuur op te stellen die voor iedereen handig is. Los van uw interne organisatie. Volledig gericht op de gebruikers dus.

Stap 3: Aanmaak mock-up

U bepaalt waar welke informatie moet staan en wat de basislay-out is van de pagina's. Wat werkt en wat niet? Hoe bouwt u een goede pagina het best op?

Stap 4: Invulling en beheer

Tips voor aangepaste teksten en het beheer van uw intranet. Hoe zorgt u ervoor dat het (weer) geen puinhoop wordt?

Deel 2: Mogelijkheden van een intranet

'Statische' informatie interessant voorstellen

Toepassingen zoals personeelsdirectory, verlofaanvragen, etc. echt handig maken

Basisprincipes self-service omgeving, documentbeheer en online projectmanagement

Bruikbaarheid van blogs, feedbacksystemen, wiki's, …

Het belang van een goed 'personeelshoekje'

Tientallen screenshots van grote en kleine bedrijven illustreren hoe zij het aanpakken

Deel 3: Korte bespreking van uw intranet

Trainers en docenten

Karl Gilis is oprichter en managing partner van AGConsult, een toonaangevend onafhankelijk team van usabilityexperts en informatiearchitecten. AGConsult doet onderzoek naar en verstrekt advies ter bevordering van de klant- en gebruiksvriendelijkheid van websites en internettoepassingen. Karl Gilis werkte eerder als CEO bij het webdesignbureau Netsign. Na de overname door de AdValvas Group werd hij CTO van AdValvas Media. De klanten van AGConsult zijn bedrijven en organisaties als Colruyt, Daikin Europe, Microsoft, Renault, Telenet en verschillende overheidsinstanties.

Doelgroep

hr-managers

hr-medewerkers

verantwoordelijken interne communicatie

intranetmanagers

De docent focust meer op de functionele dan op de technische aspecten van het intranet. Ook deelnemers met een beperkte informaticakennis zullen er heel wat van opsteken.

Resultaten

Na deze opleiding weet u:

wat de mogelijkheden zijn van een modern, interactief intranet.

welke factoren ervoor zorgen dat een intranet efficiënt en bruikbaar is.

hoe u kunt nagaan wat uw gebruikers willen.

welke elementen bij andere bedrijven een succes maken van het intranet.

Pluspunten

Geen one size fits all. Bezorg ons op voorhand enkele screenshots van uw intranet! Op die manier kan uw trainer deze praktijkdag zoveel mogelijk afstemmen op uw vragen en noden.

Deelnemers getuigen

Al gevolgd door 287 deelnemers. Enkele getuigenissen:

"De opleiding is heel praktijkgericht omdat de lesgever ook in de praktijk staat en toch was de theorie ook goed, een heel goed evenwicht tussen de 2 elementen. Bij het zien van de voorbeelden: filmpjes met de interviews gingen onze ogen letterlijk en figuurlijk open."

Griet Vanhoecke, beheerder intranet, VDAB

"Ik had van deze opleiding veel praktische tips verwacht en deze heb ik ook gekregen! De lesgever is zeer ervaren. Deze opleiding is zeker aan te raden voor iedereen die een intranet beheert."

Sandra Van Eesbeek, verantwoordelijke digitale media, Elia System Operator

"Zeer interessante training. Veel tips gekregen die zeker in praktijk omgezet kunnen worden."

Tina Loris, hr-assistant, Henkel Belgium

"Het vraagt altijd een extra inspanning om naar een opleiding te gaan maar ik heb massa's tijd uitgespaard door deze te volgen. Zeer bruikbare praktische tips!"

Wendy De Coster, webmaster, Onze-Lieve-Vrouw Ziekenhuis Aalst

Plaats en data

PlaatsLocatieDatumOpmerkingInschrijven
ElewijtElewijt Center27-10-2015 van 9 tot 17.30 uur > Inschrijven  

Prijs

750 euro excl. 21 % btw

50 % overheidssteun op onze opleidingsdiensten

Meer info

Tel: +32 15 - 45 34 30
Fax:+32 15 - 42 28 31
E-mail: info@kluweropleidingen.be

HINTRNB