Opleiding in de kijker: Productmanagement van A tot Z

Deze cursus is het ideale roadbook om de functie van productmanager professioneler in te vullen. Beginnende productmanagers leren beter inschatten wat collega’s en leidinggevenden nu juist van hen verwachten en wat hun invloed kan zijn binnen de onderneming.

Aan Gregory Missiaen, productmanager marketing B2B bij EDF Luminus,
vroegen we wat zijn belangrijkste bevindingen zijn:

Wat is volgens jou de Unique Selling Proposition van deze cursus, Gregory?
De opleiding geeft in eerste instantie duidelijk weer wat de taak van een productmanager precies is en wat nu juist zijn positie is binnen de onderneming. Er worden heel wat tips en tricks aangereikt om zich als beginnend productmanager te laten gelden in het bedrijf. De mix tussen theorie en cases zijn een goede basis om zelf meer structuur te kunnen brengen binnen het productmanagement gebeuren.

Kan je na deze cursus beter beantwoorden aan de verwachtingen die men in je stelt?
Natuurlijk, al direct na het afronden van de cursus kon ik veel duidelijker plaatsen wat nu juist de verwachtingen waren die men in mij mocht stellen. Als cursist leerden we dat we in onze dagelijkse taakomschrijving zeer breed moesten durven gaan. We leerden veel beter zien wat alle facetten van onze taakomschrijving inhield en we bekeken samen alle rollen die een productmanager moet kunnen en durven waarnemen. Uiteindelijk is dat
ook hetgene waar je als productmanager het meeste voldoening uit kan halen: dat de gebieden waar je je stempel kan op zetten goed zichtbaar worden en dat die zodanig groot zijn dat je er je ambities kan in waarmaken.

Wat zijn voor jou de meest praktische tools die je hebt meegekregen en
die je nog dagelijks (wekelijks) gebruikt?
Dat is een moeilijke vraag, want het is nu al drie jaar geleden dat ik deze cursus bij Kluwer Opleidingen heb afgerond. Maar misschien is het wel het volgende. Pol Vanaerde gaf ons doorheen al zijn zorgvuldig geselecteerde cases als belangrijkste les vooral het volgende mee: kijk breed, diep en ver genoeg in de markt als je je concurrenten bestudeert. Want je concurrenten van morgen zijn vandaag waarschijnlijk nog met iets helemaal anders bezig. Ik geef een voorbeeld uit mijn eigen sector. Wie kon drie jaar geleden voorspellen dat Tesla, een producent van elektrische auto’s, zijn pijlen zou gaan richten op de residentiële markt? Voldoende ruim leren kijken naar alle innovaties, niet alleen die in je eigen achtertuin, is meer dan ooit de boodschap!

Meer info tijdens de opleiding 'Productmanagement van A tot Z'