“Onze technici, meer en meer bedrijfsambassadeur in plaats van inspecteur.”

De uitdaging

800 technici kiezen dagelijks uit een waaier van meer dan 130 verschillende diensten de beste oplossing voor de klant. Zonder daarbij de win-win-situatie uit het oog te verliezen. U mag hen dus gerust ook accountmanagers noemen. Klantgerichte communicatie en inspelen op commerciële opportuniteiten voor andere afdelingen moeten een natuurlijke reflex zijn.

De aanpak

Madeleine Lor: “Uit een enquête bij onze technici bleek dat deze behoeften ook bij hen leefden. In overleg met Kluwer werkten we een programma uit. Ik noem het bewust programma omdat het meer is dan een opleiding. We ontwierpen bijvoorbeeld fiches met alle diensten van Vinçotte en leerden onze technici hiermee om te gaan. Zo verankert Vinçotte nieuw aangeleerde communicatievaardigheden sterker dankzij goed uitgewerkte commerciële tools.”

Het resultaat

De respons op het programma is zeer positief. De deelnemers voelen dat de directie achter het initiatief staat. Dit blijkt uit de inbreng van hun leidinggevenden voor, tijdens en na de sessies. Zo werd er meer effect bereikt met een opleidingsprogramma dat vanuit de werknemers zelf groeide.