“Deze brainstorm heeft niet alleen nieuwe ideeën opgeleverd, maar ook de communicatie bevorderd en een massale betrokkenheid gecreëerd.”

De uitdaging

Top-down: dat is de weg die belangrijke beslissingen in bedrijven doorgaans volgen. Bij Matexi Group kozen ze bewust voor de omgekeerde weg. "Bij het lanceren van nieuwe projecten voor 2012 wilden wij alle groepen medewerkers inspraak geven", licht Daniel Stepman toe. "In een grote brainstorm, met vertegenwoordiging van al onze bedrijfsdomeinen en kantoren, wilden we samen op zoek gaan naar ideeën om de werking van ons bedrijf te verbeteren." Het opzet was duidelijk. De uitvoering ervan vroeg om ondersteuning. Met die vraag klopte Matexi aan bij Kluwer Opleidingen.

De aanpak

"Kluwer heeft snel en efficiënt op onze vraag gereageerd", vertelt Daniel Stepman. "Te beginnen met een opleiding voor onze eigen HR-medewerkers zodat wij als bedrijf zelf mee de brainstorm konden begeleiden." "De brainstorm zelf was een tweedaagse waarbij de creativiteit in kleine groepen kon opborrelen", legt Fabienne Verhoest uit. "Het resultaat: dertien voorstellen om de werking van het bedrijf te verbeteren, de 'XIII werken van Matexi'." Iedereen die mee zijn schouders wilde zetten onder de realisatie van deze voorstellen, was welkom. "Hieruit ontstond een tweede vraag aan Kluwer: een praktische opleiding projectmanagement voor al deze mensen. Doel: een gestructureerd verloop van de uitwerking van de projecten. Het antwoord op onze vraag was een toegankelijke en bruikbare training op maat van ons bedrijf."

Het resultaat

"De brainstorm heeft niet alleen nieuwe ideeën opgeleverd, maar ook de uitwisseling en communicatie doorheen het bedrijf bevorderd. Dit is de eerste keer dat er zo'n massale betrokkenheid gecreëerd is. Absoluut een meerwaarde! We waarderen heel erg dat we als klant betrokken werden en zelf een rol konden opnemen in de uitvoering van de brainstorm. Dat drukte de kosten én zorgde voor extra overdracht van knowhow. Ook de flexibele opstelling van Kluwer vinden wij heel positief. Zij hebben onze zorg om een aantrekkelijke en toegankelijke opleiding te bieden goed begrepen en zijn erin geslaagd het project in te passen in het DNA van ons bedrijf."