“Wie voldoende energie in het ‘flipped classroom’-concept steekt, haalt er zeker een meerwaarde uit.”

Uitdaging

Een training voor nieuwe leidinggevenden werd bij Imec aangepakt volgensde ‘flip your training’-principes. Deelnemers kregen de inhoud van de training niet tijdens, maar vóór de training te verwerken. Zowel voor de trainer als voor HR was er een belangrijke rol weggelegd om dit concept te laten slagen.

 

Aanpak

“Het grote voordeel van een training te flippen is de tijdswinst. Zo kan de training meteen beginnen met oefeningen en ervaringsuitwisseling. Om dit succesvol te laten zijn, begon ik de eerste sessie niet met een brok theorie maar met een ‘buzz quiz’”, vertelt Dan Steer, trainer bij Kluwer Opleidingen. “Dat was voor onze managers meteen een stimulerende manier om de vooraf geleerde inhoud te herhalen”, herinnert Nele Van Hooste zich. Zelf briefte ze alle deelnemers op voorhand over het opzet van het ‘flipped classroom concept’ en spoorde ze iedereen aan om er voldoende energie in te steken.

 

Resultaat

Meer dan bij klassieke trainingsessies, begonnen we meteen op een hoger niveau en kwamen we sneller tot diepgaande discussies. “Wie werk maakt van de voorbereiding en goed nadenkt over het concept, staat heel anders in zo’n training”, was de ervaring van Nele Van Hooste. “We hebben zo ook heel wat tijd gewonnen die we tijdens de training aan oefeningen en feedback hebben besteed.”