“We beschikken nu over een gestructureerd schema van leerdoelstellingen, actief,specifiek en meetbaar geformuleerd”

De uitdaging

BNP Paribas Fortis ontwikkelde een opleidingstraject voor de nieuwkomers van het kantorennetwerk. In 16 modules krijgen de jonge talenten een mix van productkennis, sales- en servicevaardigheden voorgeschoteld, zodat ze snel en voorbereid aan het werk kunnen. Zaak is dan ook de doelstellingen van deze opleiding zo scherp mogelijk te stellen.

De aanpak

BNP Paribas Fortis heeft heel wat knowhow over leren in huis, maar koos bewust voor versterking met externe didactische expertise. Kluwers’ leerexpert begeleidde het proces. De aanpak gebeurde bottom-up. Voor elke module werd een werkgroep samengesteld. Die bestond uit de animator van de module, de stakeholders uit de bedrijfsafdelingen, het training & developmentteam van BNP Paribas Fortis en Kluwers' learning consultant. In brainstormsessies namen ze de leerobjectieven van het volledige traject en van de afzonderlijke modules onder de loep. Wat moeten de deelnemers juist kennen? Wat moeten ze kunnen? En over welke attitude moeten ze beschikken?

Het resultaat

“Zonder de didactische expertise van Kluwer waren we maar voor 70 % in onze opzet geslaagd,” vertelt de verantwoordelijke Head of Retail & Private Banking Faculty. “De kritische kijk van Kluwer Opleidingen heeft ons geholpen om clichés te doorbreken en de objectieven zo meetbaar mogelijk te stellen. Nu heeft BNP Paribas Fortis duidelijk in kaart wat het nieuwkomerstraject de deelnemers bijbrengt en waarop we het opleidingsresultaat kunnen meten.”