Trainer in de spotlight: Dado Van Peteghem

Dado Van Peteghem is managing partner bij DearMedia. Voor Kluwer Opleidingen geeft hij opleidingen over mobile marketing en conversation management. “De deelnemers zijn niet de enigen die iets opsteken tijdens mijn opleiding. Ook ik leer telkens iets bij.

1. Wat is jouw geheime wapen als trainer?
“Ik geloof sterk in visie en inspiratie, in combinatie met tips en tricks. Ik noem dat ‘the cloud’ en ‘the dirt’. De cloud staat voor het enthousiasmeren van mijn publiek. De ‘dirt’ voor het omzetten in de praktijk, het stof onder je vingernagels. Wie bij mij een opleiding volgt, moet niet alleen weten waarom hij iets moet doen, maar ook hoe dat moet gebeuren. Het zou spijtig zijn, moesten mensen ongeïnspireerd naar huis gaan en na drie dagen niet meer weten waarover de opleiding ging. Daarom geef ik ze altijd heel concrete tips mee, zodat ze zelf onmiddellijk aan de slag kunnen en resultaat zien.

Met Twitter bijvoorbeeld, of Snapchat. ‘Sociale media’ is een van de opleidingen die ik geef. Zelf probeer ik al die toepassingen tot in het kleinste detail te doorgronden. Dat is nodig om mijn deelnemers echt naar een hoger niveau te tillen.”

2. Wat vind jij fijn aan de samenwerking met Kluwer Opleidingen?
“Het is altijd aangenaam om te zien hoe professioneel Kluwer Opleidingen alles organiseert. Dat geldt ook voor de manier waarop er over de opleidingen gecommuniceerd wordt. Tegelijk biedt mij dat de mogelijkheid om mijn netwerk uit te breiden. Via Kluwer Opleidingen heb ik zelf al heel wat contacten kunnen leggen. Die visibiliteit vind ik een grote troef van mijn werk voor Kluwer.”

3. Welke tip die je ooit zelf kreeg, zou je nu willen meegeven aan andere Kluwer-trainers?
“Pas je presentatie altijd aan aan het publiek dat je voor je hebt. Veel trainers gebruiken slides. Die liggen op voorhand vast. Maar je weet nooit precies hoe de dynamiek in de groep zal zijn die je voor je krijgt. Of wat ze exact van de sessie verwachten. Dat mag je gerust vragen. Zo kan je daar tijdens de sessie op inspelen. Zitten er vooral uitvoerende profielen in de zaal, focus dan op wat de materie voor hen in de praktijk kan betekenen. Sta je voor een groep directieleden, dan moet je misschien iets inspirerender te werk gaan.”

4. Welke reactie van een deelnemer kreeg je ooit waardoor je wist: ‘Mijn training is geslaagd!’?
“Twee weken geleden kreeg ik een mailtje van iemand die twee jaar geleden een presentatie van me had bijgewoond. Die ging daar nu mee aan de slag. Dat vond ik wel straf. Er vinden zoveel seminaries en dergelijke plaats. Als ze dan net jouw voorstelling onthouden, betekent dat toch iets.

Los daarvan, ook ik leer nog altijd bij tijdens mijn opleidingen. Vooral omdat het unieke momenten zijn om te ontdekken hoe andere mensen kijken naar de onderwerpen waar ik elke dag mee bezig ben.”

Dado Van Peteghem werkt als strategie consultant bij het adviesbureau DearMedia, waar hij werkt aan digitale, sociale, en mobiele strategieën. Hij is docent Mobile Marketing aan de Internet Marketing School, gastdocent voor verschillende academische opleidingen en trainer van de opleiding Conversation management: zo werkt het in de praktijk bij Kluwer Opleidingen.