5 Tips voor een betere werkomgeving

1. Begin eerst met de lastige taken
Het is haast een gewoonte om elke werkdag te starten met het openen van de overlopende mailbox. Toch is het beter om datgene waar je het meeste tegenop ziet eerst te doen. Handel daarom ‘s morgens eerst een belangrijke taak af voordat u met het lezen van uw mails begint. Zo begint u de dag meteen met een goed gevoel.

2. Plan van achter naar voren
Plant u ook uw agenda vol van maandag tot vrijdag? Om dan op te merken dat u vrijdag niet alles klaar heeft gekregen.
TIP: Plan uw agenda niet van voren naar achteren. Begin uw planning op vrijdagmiddag en werk zo naar voren. Zo vermijdt u dat u vrijdag allerlei zaken snel snel moet afwerken of gestrest het weekend ingaat.

3. Verdeel uw werk efficiënt
Blokkeer uw agenda voor vaste recurrente taken en laat u zo weinig mogelijk afleiden van wat u gepland heeft.
TIP: Plan in de voormiddag korte operationele zaken in: e-mails, telefoon, kruimels van gisteren. In de namiddag is het tijd voor langere meetings en langere taken aan uw bureau.

4. Onderhandel over deadlines
Het is niet altijd nodig dat u onmiddellijk in actie schiet want u blijft nog altijd baas over uw eigen tijd. Door ‘ja’ te zeggen, als iemand zegt dat hij of zij dit ‘NU’ nodig heeft, neem je gewoon die persoon zijn stress over. Zeg eens dat je het morgen zal doen. In 80 procent van de gevallen zal dat geen probleem zijn.

5. Round-up van de week
Neem eens rustig de tijd om op het einde van de week op te schrijven wat er is gebeurd (wat ging er goed, wat ging er minder goed) en wat u volgende week gaat oplossen. Stuur het naar uw baas of naar een goede collega. Dan kunt u rustig op weekend vertrekken, want uw persoonlijke harde schijf is leeg.

Honger naar meer tips voor een efficiënter tijdsbeheer? Kom dan zeker naar onze opleiding Time en priority management voor de management assistant. xxx